Donnerstag, September 18, 2008

Die gestohlenen jüdischen Kinder

B"H

In ihrem Buch "Hidden in Thunder" erzählt Esther Farbstein folgende wahre Geschichte:


"Eines Tages informierten uns unsere Eltern, dass eine Überraschung auf uns warte – Bitya und ihre Adoptivmutter würden uns besuchen kommen ! Wir waren überglücklich Bitya zu sehen und unsere Freude erhöhte sich noch als wir sahen, dass Bitya sich in unserem Hause sehr wohl fühlte.

Nach dem Mittagessen beteten wir das "Birkat HaMazon – den Segen nach dem Mahl". Frau Kersbergen betete ebenso und flüsterte einige Gebete, wobei sie in die Hände klatschte und sich wiederholt bekreuzigte. Aber auf das, was nun folgen sollte, waren wir jedoch absolut nicht gefaßt. Zu unserem größten Erstaunen folgte Bitya dem Beispiel von Frau Kersbergen. Wir waren geschockt – unsere süße kleine Bitya betete wie ein Christ !

Meine Eltern standen auf und verliessen den Raum. Eine kurze Weile später kamen sie zurück und erklärten Frau Kersbergen, dass, obwohl sie ursprünglich geplant hatten, Bitya bei ihr wohnen zu lassen, die Situation nun weniger gefährlich erschien und sie sich daher entschlossen haben, dass Bitya zu uns zurückkehrt. Frau Kersbergen war offensichtlich überrascht über die spontane Planänderung, aber sie trug es mit Fassung und verließ uns in freundlicher Stimmung.

Vater und Mutter waren sichtlich schockiert.
Alles, was sie zu uns sagten war: "Wir erhielten unsere Kinder vom Himmel als Pfand. Wir wissen nicht, wann wir diesen Pfand zurückgeben müssen, doch eines ist sicher – wir werden Euch als Juden zurückgeben !"

Bitya gab ihre Seele an ihren Erschaffer im Februar 1945 in Bergen – Belsen zurück. Sie war fünf Jahre und vier Monate alt. Sie tat dies als jüdisches Mädchen; genauso wie ihre Eltern es geschworen hatten.
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Viele neue halachische Fragen taten sich in der Zeit des Holocaustes auf. Eine dieser Fragen war, ob jüdische Eltern ihre Kinder zu christlichen Familien oder in Klöster geben sollten, um sie so vor den Nazis zu beschützen.


Besonders kath. Klöster in Osteuropa gaben jüdischen Kindern nicht aus lauter Nächstenliebe Unterschlupf. Vielmehr hatten die Nonnen eine Agenda, welche daraus bestand, ihr Bestes zu geben, um jüdische Kinder zum Christentum zu konvertieren. Fanatische Christen nennen dies "Seelenrettung, damit so das zweite Kommen des falschen Meschiach J.C. eingeleitet wird".

War es nicht genug, dass die Nazis "ihr Bestes" gaben, das Jüdische Volk auszurotten ? Nun nutzte auch die Kirche die tödliche Situation für ihre eigenen Zwecke aus. Nicht nur jüdisches Leben sollte vernichtet werden, sondern auch die jüdische Seele.

Weiterhin berichtet Esther Farbstein folgende Lebensgeschichte:
Jüdische Kinder wurden in einem Kloster in einen Raum geführt, den die Nonnen "Synagoge" nannten. Bei dem Raum handelte es sich weder um eine Kirche noch eine Synagoge, sondern schlicht um einen Raum, in dem die angekommenen Kinder "neue Gebete" erlernen sollten. Gebete zum falschen Meschiach J.C. Wie kann ein kleines Kind zwischen Judentum und Götzendienst unterscheiden ?

Am 10. Februar 1946 sprach Rabbi Herzog bei Papst Pius XII. vor und versuchte diesen zu bewegen, seinen Anhängern mitzuteilen, abgegebene jüdische Kinder wieder zurückzugeben. Schließlich hatten während des Holocaustes die Eltern unter Todesangst ihre Kinder zum Schutz an Christen abgegeben. Die Mehrheit der Eltern verschwand in den Gaskammern und die Kirchen betrachteten die Kinder somit als ihr persönlich zum Christentum missioniertes Eigentum.


Wie zu erwarten war, lehnte der Papst die Bitte ab.

Von den geschätzten 5000 in christliche Klöster abgegebene jüdische Kinder kehrte nur knapp die Hälfte nach dem Kriege zurück in ihr jüdisches Leben. Und dies geschah nicht, weil die Klöster sich so einsichtig zeigten, sondern weil einige Rabbiner sich zu osteuropäischen Klöstern aufmachten, um persönlich nach den verloren gegangenen Kindern zu suchen. Vielerseits verleugneten die Klostervorsteher die Existenz jüdischer Kinder in ihrer Einrichtung.

Es soll keinesfalls unerwähnt bleiben, dass es auch christliche Familien gab, die jüdische Kinder aufnahmen, ohne sie zu missionieren oder in sonst irgendeiner Weise negativ zu beeinflussen. Die Mehrheit jedoch hegte böswillige missionarische Absichten. 


Zur damaligen Zeit besaß die katholische Kirche viel Einfluß auf die Osteuropäer und bestimmte die Regeln. Regeln, welche sich das Ziel gesetzt haben, die Juden zum Christentum zu bekehren. Dieselben Regeln existierten im Mittelalter und dieselben Regeln existieren bis heute, wenn fanatische Christen nach Jerusalem kommen, um ihre Missionshow abzuziehen.


Und um Primo Levi zu zitieren:
"Was für eine Kirche ist das ?"

Kommt die Übergabe der Kinder in eine christliche Umgebung nicht einer Kapitulation Hitlers Plan der Judenausrottung gleich ?


"Ja, und bis heute hat sich daran nichts geändert".

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Es folgt ein eindringlicher Artikel des Historikers Daniel Goldhagen zum Thema. Im Internet verteidigt der Vatikan vehement seine Position und streitet bis heute jegliche Missionierung und Nichtherausgabe jüdischer Kinder ab. Did the Pope 'steal' Holocaust children?

A 1946 Vatican letter was an attempt to stop the return of children to their Jewish families

Von Daniel Goldhagen

Imagine that a person, at some risk to himself, saves an infant from a burning car in a rural area. The parents are dead. We would call him a hero.

But then he decides to keep the child and raise her in his god’s way. The man does not inform the authorities. When the desperate child’s relatives come looking for her, even knocking on his door, he denies any knowledge of the child’s whereabouts. The man’s initial good deed has become a crime. He is a kidnapper.

A document from the archives of the French Roman Catholic Church has just been published that reveals Pope Pius XII to have been like this man when Jewish relatives came frantically knocking, demanding their children. In October 1946 a letter containing papal instructions was sent to the papal nuncio in France, Cardinal Angelo Roncalli, the future Pope John XXIII.

He was a man of known compassion for Jews, who was working to reunite Jewish children hidden in Catholic institutions during the Holocaust with parents, relatives and Jewish institutions. The letter ordered Roncalli to desist and to hold on to the Jewish children: “Those children who have been baptised cannot be entrusted to institutions that are unable to ensure a Christian education.”

Pius XII’s intent to deprive Jewish parents of their children was unequivocal: “If the children have been entrusted (to the church) by their parents, and if the parents now claim them back, they can be returned, provided the children themselves have not been baptised. It should be noted that this decision of the Congregation of the Holy Office has been approved by the Holy Father.”

Not returning baptised Jewish children was thus presented as a general church principle and policy — decided upon by the church’s authoritative Congregation and personally approved by Pope Pius XII. So it stands to reason that this policy was to be implemented across Europe.

It is still not known to what extent Roncalli or other church officials actually implemented the Vatican directive. The documents relevant to the church’s policy remain sequestered in the archives of the Vatican and in the archives of the national churches.

During the Holocaust unknown thousands of Jewish children had gained refuge in Catholic monasteries, convents and schools — though not at the behest of the Pope. They were saved by local heroes, priests and nuns, who also baptised an unknown number of the children under their care.

It is well known that Jewish survivors, in many though not all cases, had great difficulty retrieving their children. But it was only suspected that the church had a policy of stealing these Jewish children for Jesus.

Now we have a smoking gun: this chilling document. It reveals that the Pope’s and the church’s policy was, in effect, to kidnap Jewish children, perhaps by the thousands. It exhibits Pius XII’s callousness towards the suffering of Jews and its plain purpose was to implement a plan that would victimise the Jews a second time by depriving these survivors of the Nazi hell of their own children.
The document cannot surprise anyone familiar with the Catholic church during this period. But it does remove what Pius XII had enjoyed: plausible deniability. For 60 years the church and its officials have worked hard to deny the many crimes and outrages against Jews before, during and after the Holocaust committed by Pius XII, bishops and priests.

Pius XII and the church kept this policy of denying Jewish parents their children secret from the world, because they knew that it would be seen as outrageous and criminal. Yet religious robes should not cloak a person and his deeds from being called plainly what they are. The recent priestly sex abuse scandals have taught us this. They have also taught us that transparency is necessary for this most secretive of churches.

If the church is the moral institution it claims to be then it must take measures to redress this: the Vatican should establish and fund a fully independent commission of outside historical, ecclesiastical and forensic experts, led by a person of international stature, to determine how many Jewish children the church did not return and the role that Pius XII, cardinals and bishops played. The commission should be granted full access to all church institutions, personnel and documents.

Pope John Paul II, who has worked hard to improve the church’s bearing towards Jews, should publicly instruct all national European Catholic churches to co-operate fully with the investigators and to unearth what happened in their parishes.

For the church is an institution that records and preserves one thing above all else faithfully: baptisms. Upon identification, all Jewish victims or their survivors should be located by the church and notified. The commission should also publish detailed historical reports of its findings.

If Switzerland could do this with its Bergier Commission for the theft of Jewish assets during the war, and if Australia can do this for the children its government stole from Aborigines during the same period, the Catholic church can do this now. And the Vatican should finally stop the decades-long stalling and obfuscating about fully opening its own and its national churches’ archives covering the Holocaust period to scholars and journalists. It should also stop pretending that its sole transgression was not having done more to save Jews, and that its sole act of public penitence need be issuing wan apologies for its acts of omission. Surely this papal letter to Roncalli is not the only incriminating document in the church’s vast secret archives.

Finally, it should now be clear that the church should cease efforts to canonise Pius XII. He oversaw a church that, during the war, continued centuries-old practices of anti-semitism, knowing that the Jews were being persecuted and slaughtered. He presided over a church where German priests used its genealogical records to help the Nazis determine whom to persecute as a Jew and that officially continued for more than a decade after the Holocaust to teach that all Jews for all time are guilty as Christ-killers.

And with this authoritative church document from its own archives we know that Pius XII effectively made himself into one of the most rampant would-be kidnappers of modern times — not to mention a person bereft of human empathy for the Jewish parents in search of their children after years of suffering.

Auschwitz survivor Primo Levi’s memoir and commentary on the character of humanity was If This Is a Man. How can we not ask: if this is a saint, then what kind of church is this?

Daniel Goldhagen is the author of A Moral Reckoning: The Role of the Catholic Church in the Holocaust

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